"Plány na zelenú transformáciu prinášajú so sebou aj výzvy v oblasti
dopravy, najmä pri prechode od klasických spaľovákov k iným typom pohonu
so zastavením ich predaja od roku 2035. Súčasné obdobie je preto
potrebné využiť na prípravu na výraznú zmenu v správaní ľudí a v
cestovných návykoch, napríklad prípravu elektrickej siete a zvýšenie
počtu nabíjačiek," uviedol Horňák.
Vysoké počty nabíjačiek sú podľa SLSP v najvyšších počtoch v krajinách,
ako Holandsko či Nemecko, kde trhový podiel elektroáut dosahuje niekoľko
percent. "Môžeme preto viesť debatu podobnú otázke 'sliepka či
vajce', či na podporu elektromobility musíme skôr podporovať nákup
elektrických vozidiel alebo najskôr budovať infraštruktúru, čo podporí
dopyt. Zmena však nenastane iba v správaní spotrebiteľov, ale aj na
strane výrobcov," dodal Horňák.
V regióne strednej a východnej Európy sa preto podľa makroanalytika
posilňujú kapacity na výrobu či skladanie batérií pre elektrovozidlá. "Premiantom
je najmä Maďarsko a Poľsko, kde sa do roku 2030 predpokladajú kapacity
až vo výške 250 gigawatthodín (GWh), respektíve 120 GWh. Slovensko
zatiaľ na svojich väčších investorov na výrobu batérií stále čaká,
väčšou investíciou je nateraz iba InoBat vo Voderadoch s očakávanou
produkciou 10 GWh," priblížil Horňák.
Menšie projekty však podľa SLSP už bežia či budú bežať v trnavskom
Stellantise a v Porsche na Považí. Jedným z väčších projektov čakajúcich
na rozhodnutie je "baterkáreň" najväčšej slovenskej automobilky
Volkswagen. Postupný prechod od spaľovacích motorov k alternatívnym
pohonom motivuje firmy otvárať nové baterkárne blízko svojich
potenciálnych odberateľov.
"A hoci sa o nových potenciálnych projektoch pre Slovensko veľa
hovorí, potvrdená kapacita je nateraz na úrovni asi 10 GWh,
neporovnateľne menej než v okolitých krajinách. Z ekonomického hľadiska
nie je pri voľnom toku tovaru pre firmy dôležité, či to bude napríklad
na slovenskej či maďarskej strane hraníc, čoraz dôležitejšiu úlohu preto
začínajú zohrávať aktivity vlády a poskytované subvencie. Tento trend
je však globálnym, konkurencia pre Slovensko je tak výrazne širšia," uzavrel Horňák.